Köpråd utombordare 2-takt

 

Ok, du har bestämt att du behöver en utombordare till båten du har. Båten kanske har några år på nacken och det är inte sådär jätteviktigt att det ska vara den senaste och dyraste fyrtaktaren. En begagnad tvåtaktsmotor som du kör med 1- eller 2-procent oljeblandning?

Två saker, den ena är att du bestämmer motorstyrka lämplig för den typ av båt du har och det andra om det skall vara kort eller lång rigg på motorn. Kolla så att det blir rätt för just din båt. En långriggad motor på en båt byggd för kort rigg funkar men växelhuset kommer för långt ner i vattnet med stort vattenmotstånd som följd. Omvänt en kortriggad motor på en båt för lång rigg funkar nog inte alls. Du kommer mest troligt inte att kunna plana upp och den kommer suga luft (kavitera) istället för att driva framåt. En mindra öppen båt utan ratt så skall motorn ha en rorkult. Har den rattstyrning så behövs även ett reglage för växel och gas. Elstart eller dragstart. Elstart kräver ett 12-volts batteri installerat.

Jag ska med ord och bild förklara hur jag resonerar när jag letar begagnad motor. Ett är helt säkert, det som finns ute på olika sighter är mer eller mindre defekta. Man nämner en sak som är fel och glömmer bort det andra mer väsentliga. Inte ens om säljaren startar upp den i en vattentunna så går man säker. Får du tillfälle att provköra motorn monterad på båt och den startar direkt, kyler fint (stråle) och går rent och fint på tomgång upp till full gas, så ok, där kan man lägga lite pengar på en fin motor. Men du vill ändå serva den så att den är i toppskick efter eventuellt köp?

Ok, nu "köper" jag en motor billigt som jag inte vet något alls om. Kommer beskriva steg för steg hur jag checkar av den och avgör om den är värd att rädda.

 

Som exempel tar jag denna 6 hk Johnson från 1979 med två cylindrar och en förgasare. Första året då dessa motorer fick en s.k CDI-tändning. Tidigare modeller hade brytare under svänghjulet.

Motorn hade stått i en lada i många år och funktionen var helt okänd. Tror jag fick köpa loss den för 500kr, lite som grisen i säcken. Det jag kollade på plats var att gashandtaget gick att vrida och det gick att växla fram, neutral och back. Det gick galant, ibland får man rucka propellern lite i sidled så växlarna går i. Helt i sin ordning. 500kr är helt ok för ett "vrak", man kan alltid ha den att plocka delar av om inte annat.

Ok, nu köra till verkstaden och se vad den går för. Upp i ställningen och, ja, vad är det första jag gör? Jo, KOMPRESSIONSTEST!

 

 

Ett kompressionstest är busenkelt och helt avgörande om man vill satsa vidare på motorn. Det man gör är att kolla hur trycket är i cylindrarna. Denna testare är av enklaste modell köpt på Biltema (ej sponsrat). Man lossar tändstiften och gängar i testaren i respektive cylinder. Därefter drar man runt motorn 3-4 ggr och så läser man av värdet. Värdet man får fram är inte så viktigt. Mer viktigt är att skillnaden mellan cylindrarna inte skiljer mer än 10%. Om en tvåcylindrig motor får fram värdena 9.1 och 8.8 så är det fullt godkänt. Vi tar en 3-cylindrig motor där värdena 10.1, 3.4 och 10.3 så ser man tydligt att något är knas med mellancylindern. Jag har en gammal Mercury med en cylinder med värdet 0 (noll).

Varför gör jag komptestet först? Jo helt enkelt för att om det är dåligt komp så lönar det sig inte att jobba vidare med en sådan motor. Använd den som reservdelsmotor eller sälj den som en reservare. Delar efterfrågas alltid.

Johnson motorn hade en jämn kompression. :)

 

Nr 2. Kolla om den finns gnista på tändstiften.

Nu hade jag ingen illustrerande bild på testning av stiften. Efter komptestet så testar jag stiften en och en genom att sätta på tändhatten och lägga stiftet mot motorblocket (jord) och därefter dra i starten. Man brukar tydligt se gnistorna. OBS! Inte hålla stiftet i handen! OBS! Det är hyfsad hög spänning och biter rejält om man inte håller fingrarna borta.

Johnsonmotorn hade mirakulöst nog både jämnt komp och gnista på båda stiften. :)

 

Nr.3 Provstart av motorn.

Nu vet vi att dom två viktigaste momenten är kontrollerade. För att starta upp motorn så behöver den kylning. Antingen kopplar man en muff kopplad till vatten eller helst hänga den på båtens akterspegel och provstarta motorn med den i sjön. I växelhuset sitter impellern (vattenpumpen) som trycker upp vatten till motorblocket via en termostat som skall öppna vid en viss temperatur. Kylvattnet rinner i sin tur ut genom avgasutsläppet. En del har avgas i riggen och en del går ut via propellern. De flesta motorer men inte alla har en liten skvallerstråle som visar på ordentlig kylning. En del äldre motorer skickar ut kylvattnet med avgasen i riggen.

Du behöver koppla bensindunken med en bränsleslang till motorn. Dunken man får med är, tro mig, nästan aldrig i skick så att man bör använda den. Skit eller vatten i tanken, gammal bensin och torkad bränsleslang som släpper små bitar av gummi eller plastcoating som en del har. Lägg hellre lite pengar på en ny bränsletank och ny slang med blåsa. Ny fräsh bensin och blanda i tvåtaktsolja, 1% eller 2%, kolla just din motor. Johnsonmotorn ovan har 2%, alltså 10 liter soppa - 2dl olja. Enkelt..

När du har kopplat tanken till motorn så ta av kåpan. Bensinen du pumpar fram med blåsan skall hela vägen till förgasaren via bränslepumpen. Du skall känna ett ordentligt tryck i blåsan när du pumpat fram all soppa till förgasaren, typ som att det tar stopp. Om blåsan känns svampig så har du ett läckage någonstans. Den drar tjyvluft eller läcker bensin. Att man tar av kåpan är för att se om det läcker vid någon punkt. Ganska ofta finns läckage, ibland vid någon slanganslutning men oftast förgasaren i sig. Att den läcker beror på att flottören inuti inte stänger tillförseln av soppa och behöver demonteras och rengöras. Helst vill man ha en ny packningssats till förgasaren. Den brukar innehålla de delar som mår bäst av att bytas ut.

Ok nu kör vi! Lägg i neutral växel, dra ut choken och testa några drag. Händer det något? Efter tio drag om den inte startat så tryck in choken igen. Den kanske blev sur (för mycket soppa)? Vänta en stund och testa att få igång den utan choke. BAM! Där satt den! Den gick igång men vill lägga av efter några sekunder. I nio av 10 fall så är det förgasarrelaterat.

Precis så hände med Johnsonmotorn. Den startade upp men dog kort därefter. Ok tänkte jag, förgasare är mitt mellannamn och i synnerhet OMC (Johnson-Evinrude). Har renoverat ett gäng så för mig är det en baggis.

Ok, ska vi kolla hur den såg ut när jag öppnade upp? :)

 

 

Hm, den såg ju inte ut att må så bra. Den hade korroderat sönder och ingen idé att göra något åt det. Som sagt jag gav 500kr för den så inte hela världen. Men vänta nu, jag har ju en 1976 Johnson 6hk som jag kan plocka delar av. Undrar om det är samma förgasare?

 

Jo ta mig sjutton, samma förgasare. Plockade av den, skruvade isär och körde delarna i ett ultraljudsbad. Båste rent och monterade ihop den med en sprillans förgasarsats. Monterade dit den och sedan snabbt ner till hamnen för test.

BAM igen, startade på första draget och lite finjustering av tomgångsskruven (bränsle/luftblandningen) på tomgången. Räkna med att du får lägga lite timmar på test och finjustering av grundgas och tomgång.

På YouTube finns en hel drös med videos som förklarar mer ingående de bitar jag räknade upp. Självklart finns en hel del andra "problem" som kan dyka upp med en motor som stopp i kylkanalerna, kalibrering av större motor med tre förgasare, gängpaj i tändstiftshål och annat. Jag och Jonas har trasslat med allt det där och faktiskt så har vi lyckats med det mesta. Vi har även bollplank om det skulle sk-ta sig totalt.. :)

LYCKA TILL!